Yeti Owners Club banner

APK opnieuw afgekeurd.

1.1K views 12 replies 6 participants last post by  Kin_El  
#1 ·
Vorig jaar zakte onze Yeti voor het eerst voor de APK. Ik moest de voorwielophanging, de stabilisatorstangen en de veren laten vervangen vanwege overmatige corrosie.

Maandag zakte hij weer voor de APK. De achterste draagarmen zijn ernstig verroest en geperforeerd en moeten vervangen worden. De linker handrem zit ook vast en werkt niet. Het wordt een behoorlijk dure reparatie. Onze Yeti heeft pas 52.000 mijl gereden en staat in de garage. Het lijkt onredelijk dat hij deze reparatie nodig heeft op 12-jarige leeftijd.

Ik denk er steeds over om hem weg te doen, maar ik heb een 4 x 4 nodig voor het verzamelen van brandhout in het terrein en voor het trekken van een zware aanhanger, wat de Yeti bekwaam doet. Hij loopt nog steeds als een droom en was de eerste 10 jaar vrijwel probleemloos, maar ik zie nu op tegen de APK-keuring. Soms wou ik dat ik mijn kleine Jimny had gehouden in plaats van de Yeti toen ik overstapte op mijn EV.

Ik ben nu op het punt gekomen dat de reparatiekosten oplopen, maar de waarde van het voertuig daalt. Ik nader mijn 80e verjaardag en ben terughoudend om een andere 4 x 4 te kopen, waarvan er niet veel keuze is tegen redelijke prijzen.

#2 ·
De mijne is een jaar ouder dan de jouwe. Ik vraag me af of de mijne in betere staat is omdat hij buiten leeft en de wind het vocht eronder wegdroogt. Hij heeft ook 143.000 mijl gereden, dus bussen en afdichtingen krijgen meer beweging. De Jimny is een capabel voertuig, maar niet bekend om zijn roestbestendigheid of comfort. Ik denk ook niet dat autoprogramma's over dertig jaar een Yeti zullen bevatten, eerder een Moggy Minor.

#4 ·
De mijne is een jaar ouder dan die van jou, ik vraag me af of de mijne in betere staat is omdat hij buiten staat en de wind het vocht eronder wegdroogt, hij heeft ook 143.000 mijl gereden, dus bussen en afdichtingen krijgen meer beweging. De Jimny is een capabel voertuig, maar niet bekend om roestbestendigheid of comfort. Ik denk ook niet dat autoprogramma's over dertig jaar of zo een Yeti zullen bevatten, eerder een Moggy Minor.
Mogelijk, maar ik denk dat het waarschijnlijk het gevolg is van alle zoute wegen in de winter hier in Schotland vanwege het koudere weer. Ik heb onlangs mijn op Mercedes gebaseerde camper verkocht die ik 22 jaar had gehad (en er nog steeds £ 22.000 voor kreeg, nadat ik £ 38.000 had betaald). Hij stond nooit buiten in de winter en was eronder nog als nieuw.

#3 ·
Vorig jaar zakte onze Yeti voor het eerst voor de APK. Ik moest de voorwielophanging, de stabilisatorstangen en de veren laten vervangen vanwege overmatige corrosie.

Maandag zakte hij weer voor de APK. De achterste draagarmen zijn ernstig verroest en geperforeerd en moeten worden vervangen. De linker handrem zit ook vast en werkt niet. Het wordt een behoorlijk dure reparatie. Onze Yeti heeft pas 52.000 mijl gereden en staat in de garage. Het lijkt onredelijk dat hij deze reparatie nodig heeft op 12-jarige leeftijd.

Ik denk er steeds over om hem weg te doen, maar ik heb een 4 x 4 nodig voor het verzamelen van brandhout in het terrein en voor het trekken van een zware aanhanger, wat de Yeti bekwaam doet. Hij loopt nog steeds als een droom en was de eerste 10 jaar vrijwel probleemloos, maar ik zie nu op tegen de APK-tijd. Soms wou ik dat ik mijn kleine Jimny had gehouden in plaats van de Yeti toen ik overstapte op mijn EV.

Ik ben nu zover dat de reparatiekosten oplopen, maar de waarde van het voertuig daalt. Ik nader mijn 80e verjaardag en ben terughoudend om een andere 4 x 4 te kopen, waarvan er niet veel keuze is tegen redelijke prijzen.
Als je vorig jaar de voorkant en deze keer de achterkant hebt gedaan, ben je dan hopelijk een paar jaar in orde?

#5 ·
Dit is de staat van mijn achterste draagarmen, maar toch is hij door de APK van 10 jaar gekomen. Ik heb toch besloten ze te vervangen. Ik ben bang dat het gewoon slechte kwaliteit is bij sommige yeti's, en de mijne heeft het grootste deel van zijn leven in Zuid-Engeland doorgebracht! Proost AJ

#11 ·
Dit is de staat van mijn achterste draagarmen, maar toch is hij door zijn 10 jaar APK gekomen. Ik besloot ze toch te vervangen. Ik ben bang dat het gewoon slechte kwaliteit is bij sommige yeti's, en de mijne heeft het grootste deel van zijn leven in Zuid-Engeland doorgebracht! Proost AJ

View attachment 12267
No way on Gods earth should that have passed an MoT!

#6 ·
Lijkt onredelijk dat het deze reparatie nodig heeft op 12-jarige leeftijd.
Dit is de staat van mijn achterste draagarmen, maar toch geslaagd voor de 10 jaar APK. Ik heb toch besloten ze te vervangen. Ik ben bang dat het gewoon slechte kwaliteit is bij sommige yeti's, en de mijne heeft het grootste deel van zijn leven in Zuid-Engeland doorgebracht! Cheers AJ
Helemaal mee eens dat dit onredelijk is voor auto's van deze leeftijd. Mijn Greenline had een ingestorte achterarm op 8-jarige leeftijd, zoals hier gemeld - /threads/caught-out-by-rusted-rear-suspension-arm.14215/

Erg teleurstellend voor een door VAG geproduceerde auto. Ik ben altijd al een VW-fan geweest, heb er meerdere gehad en heb nog steeds een 'klassieke' camper, maar als de tijd komt, koop ik geen ander VAG-model. Ik vind het ontwerp van de Yeti erg mooi en mijn Greenline rijdt briljant. Zo jammer dat een verder uitstekende auto in de steek wordt gelaten door onderdelen van slechte kwaliteit naarmate hij ouder wordt. Ik weet ook dat het probleem niet beperkt is tot VAG. Het lijkt erop dat fabrikanten meer geïnteresseerd zijn in winst op korte termijn dan in hun reputatie!

Heb de ophangingsgebieden royaal bedekt met Lanoguard en gelukkig geen APK-opmerkingen in de afgelopen twee jaar.

#8 ·
Slaphead - Totaal incl. btw was £406, £144 voor onderdelen, £195 voor arbeid. De klus is niet moeilijk, ik heb het op assteunen zien doen, maar het is lastig en als de bouten vastzitten, is het meer gedoe. Groeten AJ

#10 ·
De Yeti is weer aan de praat. Moet zeggen dat ik aangenaam verrast was, het totaalbedrag komt uit op £606. De nieuwe draagarmen waren £66,90 per stuk, één achterremklauw £107 en £375 aan arbeid. Ik vroeg hem hoe de rest van de onderkant eruitzag en hij zei dat het er prima uitziet, dus duimen maar.

Het enige probleem dat ik met de auto kan zien, is dat er roest begint te ontstaan op plaatsen waar de carrosserie gaten heeft voor fittingen, d.w.z. de nummerplaatverlichting, de deursloten enz. Uiteraard raakt het lakwerk beschadigd wanneer deze onderdelen worden gemonteerd.