Yeti Owners Club banner

Problemen met het vernieuwen van het rijbewijs voor 70-plussers!

758 views 23 replies 7 participants last post by  The Hood  
#1 · (Edited)
Als u hier nog niets over hebt gehoord, smeek ik u om de volgende video's te bekijken. Het is heel duidelijk dat HMG er alles aan doet om ons "crumblies" van de weg te krijgen. Specsavers weigert aanvragers vanwege slecht zicht, terwijl gekwalificeerde oogartsen en NHS-oogafdelingen testen en zeggen dat het zicht prima is voor de nieuwe vereiste normen. Als dit u net zo "tikt" als mij, geef het dan alsjeblieft door aan AL uw vrienden boven de 70 en schrijf ALSTUBLIEFT naar uw parlementslid, van welke partij dan ook. Mijn Poole Labour parlementslid steunt ons volledig in het proberen op te lossen van dit oneerlijke en duidelijke leeftijdsdiscriminatie. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben het ermee eens dat ALLE bestuurders oogtests moeten ondergaan. Dit is een complot tegen ons "crumblies". Ik word volgende januari 80! God helpe ons.
search_query=Grey+Matters+%260+year+old+driving+licences

#2 ·
Zoals gewoonlijk op YouTube, een hoop betekenisloos gebabbel. Misschien dit, mogelijk dat. Alles ontworpen om klikken te genereren en de eigenaar geld te laten verdienen.
Echter, de huidige oogtest is waardeloos en moet worden herzien, je kunt bijna blind zijn en de test nog steeds halen.

• Like
Reactions: Llanigraham
#3 · (Edited)
Zoals gewoonlijk op YouTube een hoop betekenisloos gebabbel. Mogelijk dit, mogelijk dat. Alles ontworpen om klikken te genereren en de eigenaar geld te laten verdienen.
Echter de huidige oogtest is waardeloos en moet worden herzien, je kunt bijna blind zijn en de test nog steeds halen.
Tot op zekere hoogte heb je het punt gemist, het is niet wat die YT-video probeert te benadrukken.
Ja, ik ben het ermee eens dat de oogtest herzien moet worden, maar achteruitgang van het gezichtsvermogen treft niet alleen 70-plussers (bestuurders), dus misschien een verplichte oogtest elke tien jaar voorafgaand aan de verlenging van het rijbewijs tot de leeftijd van 70 jaar.
Wat de video probeerde bloot te leggen, was de oneerlijkheid ervan, hoe draconisch beslissingen kunnen zijn, de kwalificaties van degenen die testen en hoe Spec Savers werd gekozen.
Hoe betere experts dan zijzelf, die deskundige meningen kunnen--worden genegeerd, met andere woorden Spec Savers heeft het laatste woord.
Typisch voor een regering om de goedkoopste optie te kiezen en de meest ongemakkelijke voor het publiek, maar zodra de beslissing is genomen, is het moeilijk om hen te laten herzien.
En vraag jezelf af waarom Spec Saver zo laag in prijs kwam, wat is hun agenda?
Ik vergeet niet dat Spec Savers bestaat om lenzen en monturen te verkopen, onder andere, en ik kan het niet helpen te denken, (agenda), mevrouw Smith of meneer Brown, we merken dat u bijna 70 wordt, oh en trouwens, u heeft sterkere lenzen nodig, £ 300 en meer, alstublieft.
Herzie de test ja, maak hem zwaarder, ja, maar wees eerlijk en waarom niet de tests beoordelen, het gezichtsvermogen van een 70-jarige kan in de meeste gevallen niet op hetzelfde niveau zijn als dat van een 40-jarige.
De pensioenleeftijd is nu 67, wat in feite betekent dat een bestuurder nog maar 3 jaar over heeft voordat hij de mogelijkheid loopt niet meer te kunnen rijden als simpelweg omdat zijn gezichtsvermogen niet meer dat van een jonger persoon is, hoewel hij nog steeds een bekwame en veilige bestuurder is.

#4 ·
Specsavers is ook de NHS-keuze voor Audiologie. U kunt kiezen voor Specsavers onmiddellijk of wachten op NHS-audiologie. Mijn NHS-afspraak is volgende week.

Alle opticiens, zelfs bij Specsavers, moeten gekwalificeerd zijn en aangezien mijn favoriete opticien van elders naar Specsavers is verhuisd, zal ik hen volgend jaar gebruiken. Het was zij die me doorverwees om mijn staar privé te laten doen, hoewel ik goed genoeg kon zien om het nummerbord te lezen, voelde ik me 's nachts gewoon niet veilig om te rijden.

Wat YouTube betreft, 98% van de video's zoals degene die u heeft geplaatst, zijn niet de moeite waard om te bekijken. Als er een wordt aanbevolen, kijk ik er niet naar, ik lees alleen het transcript om niet meer tijd te verspillen dan nodig is.

• Like
#6 ·
Alle opticiens, zelfs bij Specsavers, moeten gekwalificeerd zijn en aangezien mijn favoriete opticien van elders naar Specsavers is verhuisd, zal ik hen volgend jaar bezoeken. Het was zij die me doorverwees om mijn staar privé te laten doen, hoewel ik goed genoeg kon zien om het nummerbord te lezen, voelde ik me gewoon niet veilig om 's nachts te rijden.
Dat klopt niet helemaal, de persoon die uw ogen onderzoekt en het recept maakt, is een optometrist, een opticien is minder gekwalificeerd.

#5 ·
Vergeten te vermelden dat mijn bril ongeveer £ 500 per stuk kost, dus £ 300 is spotgoedkoop.

#9 ·
Vergeet niet dat mijn brillen ongeveer £ 500 per stuk kosten, dus £ 300 is goedkoop als chips.
Ik was conservatief omdat ik niet weet of ik aan het middelen was, maar het plusteken gebruikte.
Slechts één keer heb ik en als gezin de prijzen van Britse opticiens betaald voor montuur en glazen, waarna ik, indien nodig, de glazen en monturen in het buitenland heb betaald, dus "goedkoop als chips" komt wel in me op.

#7 ·
Oké, dat wist ik niet dat er een verschil in termen was
Ik had het over degene die al het onderzoek doet,

#10 ·
Die prijs was alleen voor de glazen😲 Omdat ik al jaren een brildrager ben, heb ik ongeveer 5 gebruikte paren met identieke monturen in goede staat, dus ik laat gewoon oudere paren voorzien van nieuwe glazen, waardoor ik ongeveer honderd bespaar op een nieuw montuur.

#11 ·
vandaag ontvangen van mijn MP.
Uit de eerste hand.
Als iemand die probeert uw rijbewijs ouder dan 70 te vernieuwen, meld dan hun ervaring ten behoeve van ons allemaal 'Krakelingen'.
TVM! 😀
Van: Schriftelijke Parlementaire Vragen en Antwoorden
Verzonden: 18 september 2025 14:22
Aan: DUNCAN-JORDAN, Neil (MP) <neil.duncanjordan.mp@parliament.uk>
Onderwerp: Schriftelijk antwoord op uw WPQ 76792 ontvangen van het Ministerie van Transport

Het Ministerie van Transport heeft het volgende antwoord gegeven op uw schriftelijke parlementaire vraag (76792):

Vraag:
De Staatssecretaris van Transport vragen of de Driver and Vehicle Licensing Agency van plan is haar contract met Specsavers voor het afnemen van oogtests voor 70-plussers te verlengen. (76792)

Ingediend op: 11 september 2025

Antwoord:
Simon Lightwood
:

Alle bestuurders die het Ministerie van Voertuigregistratie (DVLA) op de hoogte stellen van een onderliggende medische aandoening die hun gezichtsveld kan beïnvloeden, ongeacht de leeftijd, moeten een gezichtsveldtest ondergaan bij de gecontracteerde oogtestaanbieder van de DVLA, Specsavers. Het huidige contract hiervoor is in februari 2025 toegekend aan Specsavers na een competitieve aanbestedingsprocedure.

Het contract is voor drie jaar met de optie tot verlenging met nog eens twee jaar.

Het antwoord werd ingediend op 18 september 2025 om 14:21 uur.

OPMERKING:

• Het antwoord wordt ongeveer 45-90 minuten na verzending van deze e-mailmelding op de website van het parlement gepubliceerd. U kunt het hier bekijken: http://www.parliament.uk/writtenanswers
  • Alle schriftelijke vragen die u in de huidige Parlementszitting hebt ingediend (en waar van toepassing de antwoorden) kunt u hier bekijken:https://members.wqa.parliament.uk
  • Als u een nieuwe schriftelijke vraag wilt indienen, kunt u dit doen via het e-tabling-systeem als u een e-tabling-account hebt: http://etabling.parliament.uk
  • Als u vragen hebt over het Questions and Answers-systeem waarmee dit antwoord naar u is verzonden, neem dan contact op met de House of Commons Gatekeeper via WPQ.HoC.Gatekeeper@parliament.uk of via extensie 8777

#12 ·
Dus het zijn niet alleen ouderen.
Maar iedereen die de DVLA op de hoogte stelt van een onderliggende medische aandoening die hun gezichtsveld kan beïnvloeden, ongeacht de leeftijd.
Weer een YouTube-video die onzin spuide.
Ik ben geschokt, ik zeg het je, volkomen geschokt.
Maar zijn het alleen onderliggende medische aandoeningen, valt daar het dragen van een bril onder of zijn het alleen dingen zoals diabetes?
Ik heb de noodzaak om een bril te dragen geschrapt in mijn laatste verklaring, aangezien ik deze buiten het lezen niet meer nodig heb, ik zal ze zeker niet snel terug toevoegen.

• Like
#13 ·
Dus het zijn niet alleen ouderen.
Maar iedereen die de DVLA op de hoogte stelt van een onderliggende medische aandoening die hun gezichtsveld kan beïnvloeden, ongeacht de leeftijd.
Nog een YouTube-video die onzin spuide.
Ik ben geschokt, zeg ik je, volkomen geschokt.

Maar zijn het alleen onderliggende medische aandoeningen, valt daar het dragen van een bril onder of zijn het alleen dingen zoals diabetes?
Ik heb de noodzaak om een bril te dragen in mijn laatste verklaring verwijderd, aangezien ik deze behalve voor het lezen niet meer nodig heb, zal ik ze zeker niet snel weer toevoegen
Ik begrijp dat het elke onderliggende medische aandoening is die de rijvaardigheid kan beïnvloeden.

Ik geloof dat de DVLA een lijst produceert.

Ik begrijp van diabetes dat diabetes die anders dan door tabletten wordt gecontroleerd, moet worden gemeld.

#14 ·
Hallo allemaal, ik ben in juli 70 geworden. Op het verlengingsformulier voor de licentie heb ik glaucoom ingevuld, moest naar Specsavers voor een test, had een veldtest en moest grafieken lezen die kleiner werden! Zonder problemen geslaagd, het hele proces duurde 3 maanden (sollicitatie in mei). Ik dacht dat ik geen problemen met de verzekering wilde hebben, omdat het in mijn medische dossiers staat! Ik heb ook een nieuwe bril gekregen om de dingen aan te scherpen die ik alleen gebruik om te rijden.

#15 ·
Ik word behandeld (oogdruppels) voor milde glaucoom in één oog.
Ik ga het niet melden, omdat het volgens de website van de overheid niet nodig is. Het is alleen nodig als het een commerciële chauffeur betreft of als het beide ogen treft.

#16 ·
Opticiens hebben altijd gezichtsveldonderzoeken gedaan, maar de overheid doet hen aan wat ze met tandartsen hebben gedaan. De overheid stelt een prijs vast die ze zullen betalen, die de kosten niet dekt, en dan maken ze het af door slechte betalers te zijn, dus particuliere opticiens zeggen nee dank u wel en lopen weg. Ze zullen nog steeds gezichtsveldonderzoeken doen, maar niet voor het voorstel van de overheid. Dus de mensen van Specsavers komen binnen met een verliesgevend product en halen de kosten elders terug. Een ander gebied dat door de overheid wordt verwoest, zijn apotheken, er zijn gebieden waar ze niet meer bestaan en het verspreidt zich. Een vriend in Norfolk heeft, naast het feit dat hij geen tandarts heeft, slechts één dag per week een apotheek in zijn dokterspraktijk. Wat vrachtwagenchauffeurs betreft, de gezichtsvereiste voor een LGV-chauffeur is hoger dan die van een luchtverkeersleider.

#17 ·
Opticiens hebben altijd gezichtsveldonderzoeken gedaan, maar de overheid doet hun aan wat ze de tandartsen hebben aangedaan. De overheid stelt een prijs vast die ze zullen betalen, die de kosten niet dekt en dan maken ze het af door slechte betalers te zijn, dus zeggen particuliere opticiens nee bedankt en lopen weg. Ze zullen nog steeds gezichtsveldonderzoeken doen, maar niet voor het voorstel van de overheid. Dus de mensen zoals Specsavers komen binnen met een lokkertje en halen de kosten elders weer binnen. Een ander gebied dat door de overheid wordt verwoest, zijn apotheken, er zijn gebieden die ze niet meer hebben en het verspreidt zich. Een vriend in Norfolk heeft naast geen tandarts slechts één dag per week een apotheek in zijn dokterspraktijk. Wat vrachtwagenchauffeurs betreft, de gezichtsvereiste voor een LGV-chauffeur is hoger dan die van een luchtverkeersleider.
Maar dat is een van de vragen die ik heb, Specsavers kwam zo laag binnen toen er meer beschikbaar was in de pot, om zo te zeggen, dus waarom?

Ik begrijp het binnenkomen met een lokkertje, weer binnenhalen, Peter beroven om Paul te betalen, maar met een bedrijf als Specsavers is het niet zo divers, er is maar zoveel dat van Paul kan worden verkregen.